Mi az agilitás szerintünk?
- a világ felfedezésének korszerű útja
- a fej, szív, kéz – gondolat érzés és cselekvő akarat összhangja
- könnyedség – a komplexbe nem belebonyolódás (mindset/tudatszint váltás)
- érkékrend és gondolkodásmód
- figyelem (célok, küldetés, vízió)
- döntési szabadság (felelősség)
- akció
- térteremtés a szabad akaratnak
- visszatekintés és újratervezés
- a dinamikus, a mozgásban lévő hosszú távon erősebb mint a forma, a megkövült
- resourceful (önerős)
- terápia gyengélkedő, beteg szervezeteknek
- transzformációs út borostyánból a Teal felé
- (szív)dobogás, ritmus – (sustainable pace)
- éltető formák gyűjteménye
- hála megélése a szállításban, átadásban (befejezettség)
- közösség élmény és flow
- folyamatos fejlődés fókusza
- a jelen-levés edzőterme – múltból tanulás és a jövő érzékelése
- a döntésképesség fejlesztése
Mit jelent az Art a nevünkben?
Az Agilitás e kor technikailag és szociálisan is leggyorsabban fejlődő, megújító területéről, az IT -ből fakad, de mára már jelentősen kinőtte ezt a bölcsőt.
Míg néhány szoftverfejlesztési folyamat, egy csapat működésének szabályszerüségét már kellő pontossággal körül tudjuk írni, egy egész vállalat működését, vagy a vezetés misztériumát csupán kellő alázattal, a tudatosság és a művészi érzék megfelelő egyensúlyával tudjuk feltárni.
Tapasztalatunk és gyakorlatunk számos művészeti ág alkalmazását érinti. Egy új szociális művészet kialakulásának vagyunk szemtanúi, mely inspirációit a klasszikus művészetek (mozgásművészet, dráma, képzőművészet, zene, stb.) területeiről nyeri. Számunkra egy fontos küldetés, hogy a munkában, a szervezetek világában is teret nyerjen az ember teljes lénye és a művészeteken keresztül új gondolatok inspirálják a szervezetek vezetőit.
- 1900: Taylor (Gantt munkatársa) megalkotja a “tudományos” menedzsment modelljét, ami a mai napig hatással van arra hogyan alakítjuk szervezeteinket
- 1914: Sri Aurobindo elkezdi használni az integrál kifejezést, később ez nagy hatással lesz Ken Wilber munkásságára
- 1917: Dr. Rudolf Steiner bemutatja a szociális hármas tagozódás elvét szemben a Wilsoni modellel, ennek alapja 3 alapérték megfelelő alkalmazása (a szabadságé a gondolkodás és kultúra világában, az egyenlőség a jogok és megállapodások világában valamint a testvériségé a gazdasági életben)
- 1928: megszületik a DISC ember tipológia az ősi (föld, víz, levegő, tűz avagy a négy temperamentum) tipológiák megújításaként
- 1939: Gebser kidolgozza az integrál szemlélet alapjait
- 1943: Maslow megalkotja az emberi szükségletek piramis modelljét
- 1944: létrejön az MBTI tipológia az emberi érzékelés, érzés, gondolkodás és intuíció Jungi fogalmaira épülve
- 1950: megszületik a klasszikus projekt menedzsment és ezzel párhuzamosan Japánban a LEAN
- 1951: Rogers először használja a történelem során az Empátia kifejezést egy új jelenség (szándékos egymás felé fordulás) leírására
- 1968: Friedrich Glasl megfogalmazza a Theory U korai változatát Dr. Rudolf Steiner tanításai alapján
- 1969: létrejön a PMI, a projekt menedzsment szakmává válik
- 1970: megszületik a rendszerszemlélet
- 1973: Ken Wilber befejezi első integrál könyvét, modelljében összekapcsolja többek között a spriráldinamika, a holon elmélet és Gebser modelljeit
- 1974: leírásra kerülnek a spiráldinamika (az ember, közösségek, szervezetek evolúciós modelljének) alapjai
- 1989: megjelenik Covey könyve (A kiemelkedően sikeres emberek 7 szokása) melyben kifejti a bőség és szűk-ség szemlélet következményeit
- 1990: Peter Senge kifejleszti a tanuló szervezet koncepcióját, mely a rendszerszemléletre, szakmai kiválóságra törekvésre, mentális modellekre, közös vízióra és a csapat tanulásra épül
- 1993: Megszületik a Kanban módszertan és a facilitáció szakmává válik
- 1995: létrejönnek a SCRUM alapjai és a Scrum Master mint egy új, autoritás nélküli szolgáló vezető előképe
- 1996: megjelenik az első könyv a Spiráldinamikáról
- 2000: Otto Scharmer megalkotja a korszerű Theory U fejlődésmodellt
- 2001: megszületik az Agilis kiáltvány, létrejön a Lean Six Sigma ami az 5S szemléletet integrálja
- 2007: megszületik a Holacracy mely alkotmányszerűen kódolja a tanuló és agilis szervezetek formáit és működését
- 2008: Alex Osterwalder és kollégái bemutatják a Business Model Canvas -t
- 2009: Daniel Pink megírja a belső motiváció szemlélet egyik alapművét, a “Drive” -ot
- 2010: elkészül a nyitott, letölthető SCRUM guide és megszületik a Steve Denning bábáskodásával a “Radical Management”
- 2012: publikálásra kerül a Spotify munkakultúrája ami idővel követendő példává változik
- 2014: Frederic Laloux megírja esettanulmány gyűjteményét a “Reinventing Organisations” -t melyben jövőbemutató szervezeti kultúrákat rendszerez az integrál szemlélet keretrendszerével, az IMU Augsburg bemutatja a szervezetek fejlődésének térképét
- 2015: megszületik az Open Participatory Organisations modellje és a Corporate Rebels kezdeményezés
- 2017: Kiss Ferenc a Circle43 csoport tagja megírja a “Szociokrácia és Holokrácia” c. könyvét
- 2018: megjelenik a hivatalos SCRUMBAN model, a reinventing térkép 15 nyelven elérhetővé válik, a csapatunk a Presencing intézettel egy Communities for Change programban vesz rész a munka képzetének megújításáért
- 2019: megszületik az Art of Agile szervezet, valamint elindul a Jövőképző iskola, mely a Circle43 (community of practice) és a Vezetői Kerekasztal (organikus vezetőképző intézet) összeolvadásával szervezetfejlesztőket, agilis trénereket képez az Art of Agile -al együttműködve. A Reinventing Agile manifesztum megszületik.
- 2020: A Sayling Wen alapítvány szervezésében a legnagyobb Taiwani cégek vezetői vesznek részt egy Theory U és Reinventing workshopon.
- 2021: Magyarország nagyvállalatainál sok ezer ember ismerkedik meg a tudatosság fejlődésének modelljeivel és az agilis működés gyakorlatával. Elkészül legalább 500 percnyi rajzos animáció, oktatási anyag a vezetés korszerű formáiról.
- 2022: Elkészül az angol nyelvű weboldalunk
Felismertük…
…hogy az Agilitás ma is hangsúlyozza e kor feladatai közül a következőket (melyeket mélyebb szinten is szeretnénk bemutatni és érthetővé tenni):
- tanulás a tudatos kísérletek által, mely kísérletek mind a stuktúrákra, mind a folyamatokra, mind a képzetekre kiterjednek
- tanulás az értékteremtés által, az érték megismerési útja
- a ritmusok, ismétlődő események hatásának és szerepének mélyebb megismerése és alkalmazása
- a kérdezés kultúrájának kialakítása
a visszajelzés, az értékelés kultúrájának fejlesztése - az egyensúlyra törekvés, a közép teremtés képessége
- a múltból hozott formák, folyamatok, kapcsolatok, képzetek átértékelése (az elavult elengedése)
- munka egy közösségben, csapatban – az együttműködés formáinak és dinamikáinak megismerése, tudatos csoporthoz kapcsolódás komplex termékek és megoldások közös létrehozására
Hiszünk…
…abban, hogy e kor további feladatainak is meg kell jelennie az Agilis gyakorlatban:
- az emberi egyéniség kibontakozása a tudatos csoporthoz kapcsolódás segítségével
- a gondolkodás, az érzés és az akarat összhangba hozása egyéni és szervezeti szinten
- a kibontakozó jövőhöz való kapcsolódás (a kor-szerű megragadása – kutatás, innováció, jelenlét, érzékenység)
- a tanulás folyamatának mélyebb megértése és alkalmazása
- tudatosság, felelősségvállalás növekedése, bővülése – a teremtés, kezdeményezés gyarapodása